RinYoga

Välkommen till RinYoga!

RinYoga erbjuder terminskurser i Kundaliniyoga med inslag av medicinsk yoga. Passen hålls på söndagskvällar i Hudvis fina lokaler på Göran Dyks gata 5 i Linköping.

RinYoga arrangerar även Gongpass, meditationspass samt event och föreläsningar av olika slag. För den som önskar enskild instruktion går det att ordna.

Om klasserna inte är fullbokade finns möjlighet till drop.in.

Corona - några ord om hur RinYoga förhåller sig till influensan. Det är vår övertygelse att det är NU yoga och meditation behövs som mest för att stärka kropp och sinne att orkastå emot fysisk och psykisk press. Antalet deltagare per pass minskas under hösten för att skapa mer avstånd mellan mattorna.

"RIN -strength in body and mind"

RIN

RIN är ett tecken från den japanska traditionen Kuji-in där tecknet står för "Strength in body and mind".

Detta uttryck beskriver väl vad jag vill förmedla under mina pass.

KUNDALINIYOGA

Kundaliniyoga sägs vara all yogas ursprung och är en disciplin som passar dig som söker en holistiskt kraftfull yogaform med fokus på att skapa balans mellan kropp och sinne. Det ingår kroppsställningar, andningsövningar, mantran och meditation i passen. För information hur ett pass är uppbyggt se "Ett pass i kundaliniyoga" nedan.

INFÖR PASSET

Du behöver inte ta med någon utrustning själv. Ullmattor, ullfiltar och olika meditationskuddar finns i lokalen. Kom i mjuka, följsamma kläder och kom i god tid, gärna 15 min i förväg, så du kan landa in på din matta och varva ner. Dörren öppnar 30 min och stänger 5 min innan passet börjar.

Det finns möjlighet att byta om på plats om du önskar.

ETT PASS I KUNDALINIYOGA

Intoning

Vi tonar in med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. Mantrat betyder ”Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen som för mig från mörker till ljus”.

Uppvärmning

Ibland börjar vi med några uppvärmningsövningar innan yogapasset, t ex suficirklar eller mirakelböjen.

Yogapasset

Inom kundaliniyogan består ett yogapass av en serie övningar som görs i en viss ordning för att uppnå en viss effekt. Yogaövningarna är oftast mellan 1-3 minuter långa.

Längre vila

Du sträcker ut under filten och till vibrationer från gong, klangskålar och musik slappnar vi av och låter effekterna från yogapasset integreras i hela dig

Meditation

Vi väcker kroppen och går mjukt över till meditationen. Vi varierar mellan andningsmeditationer och mantrameditationer.

Uttoning

Vi tonar ut med mantrat SAT NAM tre gånger. Mantrat betyder ”Jag är sann” eller ”Sanning är min identitet”.